De perfecte online marketing strategie bepalen voor jouw bedrijf? Het bepalen van de juiste online marketing strategie is noodzakelijk om tot een goed resultaat te komen.
Aan de hand verschillende (online) marketing modellen kunnen we goed bepalen welk kanaal of welke kanalen kunnen bijdragen aan het aantal verkopen van je bedrijf. Maar hoe bepaal je nu wat precies past bij jouw bedrijf? Bij de doelgroep die je voor ogen hebt? En hoe spreek je deze doelgroep dan aan? Je leest het in dit artikel!
Pagina inhoud:
Welk online marketing kanaal zet je in?
In de afgelopen jaren zijn de mogelijkheden die er online zijn als paddestoelen uit de grond geschoten. Ideaal, want hierdoor kun je de doelgroep van je bedrijf zeker bereiken door middel van online marketing. Denk aan de gebruikers van Google, Youtube, Amazon, Bing, Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, alle websites die er online zijn en ga zo maar door. Iedere doelgroep maakt wel gebruik van één van deze kanalen.
>> Online marketing strategie bepalen? Laat me je helpen!
Online Marketing strategie bepalen aan de hand van het See-, Think-, Do-, Care-model
Door de vele verschillende kanalen die je kan inzetten wordt het er alleen niet gemakkelijker op. Gelukkig zijn er modellen waarmee het gemakkelijker wordt om je keuze te maken. Het model dat ik aanraad om je online marketing strategie te bepalen is het See-, Think-, Do-, Care-model. Zoals hieronder weergegeven:
Met het See-, Think-, Do-, Care-model breng je de verschillende fases van de Customer Journey in kaart. Om deze goed te gebruiken zul je eerst de verschillende fases goed moeten kunnen onderscheiden:
See-fase:
In deze fase is je doelgroep nog niet aan het zoeken naar je producten of diensten. Sterker nog, ze weten zelf nog niet eens dat ze een probleem hebben waar jij ze mee kunt helpen.
In deze fase kun je de doelgroep die je hebt bepaald bereiken door informatie te verschaffen die men wellicht interessant vindt. Denk aan iemand die veel interesse heeft voor gezond leven en wil afvallen. Die gaat wellicht in zoekmachines zoeken naar de beste recepten voor een gezond ontbijt om af te vallen. Deze doelgroep zal op Social Media ook bepaalde kanalen volgen om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes op het gebied van voeding en sport. Die persoon kan je door middel van online marketing al perfect kennis laten maken met jou als persoon of als bedrijf. Hiermee vergroot je de naamsbekendheid!
Door te zorgen voor naamsbekendheid onder je doelgroep zullen ze in een later stadium van de Customer Journey eerder bij jou kopen dan bij je concurrent. Je wordt namelijk als autoriteit gezien in je vakgebied. Dit gaat je later zeker helpen!
Ideale online marketing kanalen voor de See-fase zijn:
- Social Media: denk aan Facebook, Instagram, LinkedIn etc.;
- De SEO van je website optimaliseren om als autoriteit gezien te worden in je branche;
- Display-campagne: om door middel van banners en tekst-ads onder de aandacht te komen bij je doelgroep;
- Youtube: Video inzetten om producten & diensten onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.
Think-fase:
In deze fase is je doelgroep al een stukje verder in het aankoopproces. Ze erkennen namelijk het probleem dat ze hebben en zijn al op zoek naar een oplossing.
Zo zoekt iemand al gerichter. Om bij hetzelfde voorbeeld te blijven, de doelgroep wil op een gezonde manier wil afvallen. Deze persoon zal in de Think-fase bijvoorbeeld zoeken naar: ‘Wat zijn de beste manieren om af te vallen?”, “10 kilo kwijtraken in 2 maanden, hoe doe ik dat?” of “gezond afvallen, is dat mogelijk in 2 maanden?”.
Kortom: de doelgroep is al steeds meer aan het nadenken om echt actief bezig te gaan met afvallen.
Ideale online marketing kanalen voor de Think-fase zijn:
- Remarketing in Social Media & Display: Doordat mensen bepaalde pagina’s hebben bekeken weet je waar hun interesse liggen. Deze mensen kun je door middel van Remarketing terughalen naar je site om aan de hand te nemen vanaf de See-, naar de Think-fase.
- De SEO van je website optimaliseren om gevonden te worden op relevante zoekwoorden in deze fase;
- Search-campagnes: bv. Google & Bing Ads: Doordat de doelgroep al dichter bij de koop zit gaan ze steeds gerichter zoeken. Adverteren in de zoekmachines is voor deze doelgroep al rendabel te krijgen in de meeste gevallen;
- E-mail marketing: door iets weg te geven (denk aan 10 tips, gratis versie van je product etc.) kun je mailadressen vergaren en ze van de Think-fase aan de hand nemen naar de Do-fase waarin ze de aankoop doen.
De See- & Think-fase worden nog te veel vergeten door de meeste online marketeers. Zonde want hier zit het volume van je doelgroep!
Do-fase:
Eindelijk, we zijn aangekomen in de Do-fase. Hier gaat het gebeuren, hier gaan jouw potentiële klanten kiezen voor jou en gaan ze bij je kopen. Mits je voor de juiste online marketing strategie hebt gekozen natuurlijk ;-).
In deze fase is de doelgroep klaar om een aankoop te doen. Ze hebben alleen nog even dat laatste zetje nodig. Dit kan een aanbieding zijn maar soms moet je als bedrijf gewoon op de juiste plek zijn en op het juiste moment.
De voorbeeld-doelgroep zoekt hier bijvoorbeeld op: “trainingsschema voor een man om snel 20 kilo af te vallen”, “gezond eetschema om af te vallen” of als het ‘gezonde’ ineens minder belangrijk is geworden: “de beste afslankpillen”. Je snapt vast wat ik bedoel :-).
Ideale online marketing kanalen voor de Do-fase zijn:
- Remarketing in Social Media & Display: Doordat mensen bepaalde pagina’s hebben bekeken weet je waar hun interesse liggen. Deze mensen kun je door middel van Remarketing terughalen naar je site om aan de hand te nemen vanaf de See-, naar de Think-fase.
- De SEO van je website optimaliseren om gevonden te worden op relevante zoekwoorden in deze fase;
- Search-campagnes: bv. Google & Bing Ads: Doordat de doelgroep al net voor de aankoop zit en zelf hoogstwaarschijnlijk gaat zoeken voor ze kopen is dit een must voor iedere online marketing campagne!
- Affiliate marketing: Soms is het zo dat de juiste influencer of de aanbeveling van een andere website net het zetje geeft om wél tot aankoop over te gaan. Vergeet Affiliate marketing dan ook zeker niet!
>> Wil je eens sparren over welke online marketing strategie bij jou past? Neem gerust contact op!
Care-fase:
In deze fase hebben we ze binnen. De klant heeft bij je gekocht en het is nu zaak om te zorgen dat deze bij je blijft. Uiteraard kan dit door een super klantenservice, maar ook online marketing kan je hier verder in helpen.
Denk bijvoorbeeld aan een loyaliteitsprogramma, speciale kortingen voor je huidige klanten en een ‘community’ die jouw klanten verbindt met elkaar.
Door middel van een e-mail campagne kan je uiteraard ook goed upsellen voor een nieuw product dat je op de markt brengt. Maar dat hoeft niet het hoofddoel te zijn van deze fase. Wel een mooie bijkomstigheid ;-).
Conclusie
Ik hoop dat ik je door de uitleg van het See-, Think-, Do-, Care-model al een stuk op weg heb geholpen om je eigen online marketing strategie te bepalen. Mocht het niet lukken. Ik help je graag! Neem gerust contact met me op om mee te denken over welke online marketing strategie bij jou past!