De vraag: “Hoe komt het dat ik ben gedaald in de zoekresultaten?” heb ik zeker ook weleens gekregen. Gelukkig maar enkele keren van klanten, maar wel regelmatig van andere ondernemers. Vaak is er een hele duidelijke reden voor. Toch kan het liggen aan veel factoren. In dit artikel vind je 27 mogelijke redenen die ervoor hebben gezorgd dat je website (weleens) is gedaald in de zoekresultaten van Google of een andere zoekmachine zoals Bing.

Ik heb ze voor je onderverdeeld in 3 verschillende categorieën:

3 pijlers SEO

On-site factoren waardoor je website is gezakt in de Google-resultaten:

on site SEO factoren

  1. No-index tag staat ingesteld. Dit kan komen doordat je website-bouwer een update heeft doorgevoerd waarbij hij of zij is vergeten de no-index tag te verwijderen;
  2. Robot.txt bestand blokkeert belangrijke pagina’s waardoor de zoekmachine deze pagina’s devalueert;
  3. Content wordt niet getoond op de mobiele versie van je website;
  4. De website-snelheid is gedaald waardoor deze niet meer gebruiksvriendelijk is;
  5. De website werkt niet goed op alle devices;
  6. SSL-certificaat is niet meer geldig;
  7. Oude (301-)redirects staan niet (meer) goed ingesteld;
  8. Canonical-tags zijn aangepast waardoor er dubbele content voor verwarring zorgt bij de zoekmachines;
  9. Crawl-budget wordt niet optimaal gebruikt waardoor pagina’s niet meer de waarde krijgt die het verdient;
  10. Links werken niet meer goed op de website (er staan links naar oude pagina’s op de site);
  11. Structured Data staat verkeerd ingesteld;
  12. Je website is offline geweest waardoor Google je site niet meer opneemt in de zoekresultaten.

On-page factoren waardoor je site gedaald is in posities in de belangrijke zoekmachines:

on page SEO factoren

  1. Tekst is aangepast waardoor bepaalde zoektermen niet meer terugkomen in de tekst (ja, het klinkt erg. Maar nog steeds kijken zoekmachines ernaar of bepaalde termen terugkomen op een pagina);
  2. Content is niet meer indexeerbaar. Bijvoorbeeld door wijzigingen in het design;
  3. Meta-titels zijn aangepast waardoor het CTR (doorklikratio) verlaagd is en niemand meer klikt op de zoekresultaten;
  4. De website-structuur is aangepast waardoor de pagina die ooit belangrijk was dat nu niet meer is;
  5. De anker teksten van de interne links zijn aangepast en zorgen voor een andere boodschap;
  6. Interne links zijn uit de content verdwenen waardoor de linkwaarde niet goed meer verdeeld wordt over de verschillende pagina’s;

Off-page factoren waardoor je website lager staat dan je concurrentie!

off site SEO factoren

  1. Backlinks naar je site die ooit waarde vertegenwoordigde zijn weggehaald;
  2. De website waarop een link naar je site stond is helaas offline gehaald door de eigenaar;
  3. Een link die ooit verwees naar een goede pagina op je site landt nu op een 404-pagina (een pagina die niet meer bestaat);
  4. (Oude) domeinen die geredirect stonden naar je site zijn verlopen en geven geen online waarde meer door;
  5. Door een update van Google is je website nu minder gewaardeerd dan die van de concurrentie;
  6. Een concurrent is druk bezig met SEO en heeft je ingehaald waardoor je nu lager staat dan deze partij;
  7. Doordat de lokale zoekresultaten nu boven de normale resultaten getoond worden sta jij evt. lager.
  8. Doordat er nu 4 Google Ads bovenaan de pagina staan ben je gedaald (als je die meerekent natuurlijk ;-).
  9. De anker tekst van de links die naar je site (de pagina waar het om gaat) staan zijn gewijzigd.

Conclusie:

Op de vraag “waarom ben ik gedaald in de zoekresultaten?” is dus eigenlijk geen simpel antwoord. Van alles is mogelijk maar het is wel belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is. Als je de oorzaak namelijk weet dan kun je de daling ook weer terugdraaien. Mocht je hier niet zelf uitkomen of weet je gewoon even niet meer waar je moet zoeken? Laat me je gerust helpen ;-)!